Nemluvím teď o těch desítkách příznivých nejrůznějších statistik, které jako každý manažer v ekonomických médiích sleduji. Statistická čísla byznys nedělají.
Jde víc o to, jak se podnikaví lidé suverénně staví na vlastní nohy. V zemi s prvorepublikovou podnikatelskou tradicí je dvojnásob příjemné vidět, že se Češi znovu vrhají do podnikání.
Proto mě zaujal článek na iDnesu, podle kterého roste počet malých firem, které si půjčují na rozvoj podnikání vydáváním dluhopisů. A je to vlastně i logické.
Už tu máme Zonky, kde lidé půjčují lidem, levněji a s klidem (určitě si z reklamy pamatujete na Magdu, která si chtěla půjčit na karavan). Desítky užitečných neziskových projektů se financují hned na několika crowdfundingových portálech (dost pochybuju, že jste sami na Hithitu nebo Startovači ještě nepodpořili hned několik ze svých srdcovek). A na všechny větší podnikatelské projekty je tu... ne, MasterCard jsem nemyslel, ale určitě jste slyšeli o franšízovém podnikání, kdy v podnikání můžete získat za málo peněz hodně muziky - na rozjezd vlastního byznysu vám stačí relativně nízká částka, silný partner vám poskytne koncept, úspěšnou značku a podporu.
Ale emise vlastních dluhopisů malými firmami je přeci jen trochu jiná kapitola. Co jsme u nás dosud znali jenom z velkých firem (a to ještě nebýt exministra financí Andreje Babiše, většina populace by o existenci dluhopisů nejspíš neměla ani pojetí).
Český podnikatelský svět se teď posouvá do fáze, kdy lidé půjčují lidem ve velkém - investorem se může stát kdokoli, nejenom banka nebo finanční společnost, ale každý, kdo chce uložit peníze a očekává lepší výnos, než jaký v současnosti nabízejí banky, peníze poslouží rozvoji malých a středních firem vlastněných také konkrétními lidmi. Právě existenci takových firem všude na světě považují za základ prosperity.